Зв’язок та пошук інформації

  • 238

 

Сусідські чати: як ділитись інформацією безпечно

Під час війни через напружене безпекове становище в країні українці стали більше обмінюватись інформацією в групових чатах месенджерів та соцмереж. Бути на зв’язку із сусідами в сьогоднішніх реаліях – потрібно. Це питання безпеки, поінформованості та підтримки одне одного. Однак важливо робити це правильно – щоб не нашкодити собі та іншим. Ось поради, як зробити чат вашого будинку безпечним і водночас корисним:

  • Зважено ставтесь до нових учасників чату. Не звинувачуйте їх у співпраці з ворогом за найменшої підозри. Найчастіше нові учасники будинкового чату – це просто нові мешканці. Перш ніж вдаватися до пошуку серед них шпигунів, проаналізуйте причини виникнення своїх підозр. Часто такі сумніви можуть бути спровоковані напругою через погані новини.

  • Не поширюйте дані про військові об’єкти та критичну інфраструктуру.

    Іноді чати з великою кількістю учасників можуть використовуватися ворогом для ведення розвідки та деструктивної пропаганди через окремих членів чатів. Справедливу підозру викликають учасники чатів, що намагаються зібрати інформацію про:

    • склади, ремонтні бази й автопарки;
    • інженерно обладнані позиції ЗСУ та місця проживання особового складу;
    • шпиталі;
    • важливі об’єкти інфраструктури – теплоелектроцентралі, нафтобази, гідротехнічні споруди тощо;
    • маршрути пересування наших військовослужбовців, зброї та боєприпасів. 

    Для попередження потрапляння чутливої інформації до рук ворога, не публікуйте та не поширюйте такі дані в групах месенджерів. Якщо ви є адміністратором чату, встановіть відповідні правила та попередьте учасників про важливість їх дотримання.

  • Не діліться у чатах інформацією про місця влучень ворожих ракет і дронів. Така інформація може використовуватися ворогом для коригування точності ударів та виявлення прогалин у системі протиповітряної оборони. В умовах воєнного стану за публікацію фотографій, що локалізують територію та/або нерухомість, загрожує кримінальна відповідальність. Не поширюйте у публічних чатах будь-яку інформацію про прильоти, обстріли й руйнування до її появи в офіційних джерелах.

    Проте залишайтесь розсудливими. Дивні або невідомі звуки, які почув хтось із сусідів – допустима тема для обговорення. Адже домові чати існують для вирішення побутових проблем, а такі питання можуть бути пов’язані з аварійними ситуаціями у будинку.

  • Вимагайте від адміністратора чату видаляти повідомлення, що представляють цінність для ворога. Серед них ті, що можуть містити: 

    • геотеги та інші метадані відправлених файлів – фото або відео;
    • впізнавані елементи місцевості, які можна ідентифікувати на мапі – характерні споруди, ландшафт, дорожні вказівники, зовнішня реклама тощо;
    • серійні номери на уламках ворожих боєприпасів;
    • номерні знаки військової техніки, позначки на ній;
    • справжні імена/прізвища військовослужбовців, їхні обличчя.
  • Не поширюйте інформацію про визволення населених пунктів з-під окупації, якщо вона не підтверджена офіційними джерелами. Деокупація – не одномоментний і незворотний акт, а складний і часом тривалий процес, фінал якого може зафіксувати лише командування ЗСУ. 

    Завчасне розповсюдження повідомлень про визволення може створити безпідставні очікування та наразити місцевих жителів на небезпеку. Наприклад, якщо вони спробують повернутися до своїх помешкань через неперевірені дані. Тому поширюйте інформацію про звільнення територій чи контрнаступ тільки після її офіційного підтвердження. 

    ​​Крім того, привернення медійної уваги до щойно визволеного населеного пункту  може спонукати ворога докладати зусиль для відвоювання позицій.

  • Не дозволяйте спровокувати вас на емоції, ворожнечу та «зраду».

    Суперечки в групових чатах сприяють розпалюванню ворожнечі між українцями. Зафіксовані випадки, коли через спільноти розповсюджуються емоційно заряджені заклики до протиправних дій. Наприклад,  до перекриття автомобільних та трамвайних шляхів з вимогами увімкнути світло. Така агітація може послабити обороноздатність, тож не підтримуйте її розповсюдження. Маніпулятори грають на надмірних емоціях та почутті несправедливості. «В нашому будинку світла нема, а в іншому воно є» або «в нашому регіоні електроенергії нема, бо її спрямовують в інший регіон / продають за кордон» – яскраві приклади такого підбурювання.

    Для уникнення емоційного впливу завжди перевіряйте інформацію за допомогою незалежних джерел – офіційних каналів державних установ, місцевої влади, в офіційних медіа. Також потурбуйтесь про встановлення і дотримання правил чату: визначте модераторів, неприпустимі теми та лексику при спілкуванні. Дотримання цих правил дозволить вам безпечно та вільно обмінюватися ідеями, думками та інформацією у своєму груповому чаті.

Поради щодо гігієни спілкування в групових чатах від Rakuten Viber:

  • Призначте модераторів групового чату та домовтеся про правила спілкування. Зафіксуйте, які теми обговорюються у групі, проговоріть, що заборонено спам. Ці правила зручно прикріпити зверху чату, аби всі їх бачили й пам’ятали про них.

  • Не переходьте на особистості. Під час переписки ми не зчитуємо емоції співрозмовника повною мірою, тож образити людину та зіпсувати відносини набагато простіше.

  • Не пересилайте новини та повідомлення із тривожною інформацією, не перевіривши їх в офіційних каналах чи у медіа. Це базове правило інформаційної гігієни, і воно вбереже вас та всіх учасників чату від зайвих нервувань.

  • Групові чати будинків – не найвдаліше місце для емоційного обговорення життєвих питань. Намагайтеся зосередитися на головному, конструктивно обговорюйте ті питання, що стосуються теми чату. Інакше учасники сприйматимуть чат як місце негативу і виключатимуть сповіщення, а отже, пропускатимуть важливе.

  • Шукайте інформацію у чатах самостійно, перш ніж перепитати всіх учасників. Наприклад, інформацію про провайдерів інтернету, які працюють під час відключення світла, учасники могли обговорювати раніше, тож варто пошукати її в месенджері перед тим, як іще раз перепитувати в чаті.

  • Закріплюйте важливі повідомлення зверху чату: наприклад, графіки відключення світла, правила спілкування, важливі номери телефонів аварійних служб – так її буде зручно знаходити.

Інструкцію розробив Центр стратегічних комунікацій та інформаційної безпеки при Міністерстві культури та інформації спільно з Rakuten Viber. До розробки рекомендацій долучились медіаексперти – авторка проєкту «НотаЄнота» Альона Романюк та голова Незалежної медіапрофспілки України Сергій Штурхецький.

Як бути на зв’язку та отримувати інформацію

Мобільний зв’язок у надзвичайній ситуації може бути відсутній. Якщо він буде, але слабким, можна використовувати полегшені версії багатьох додатків (Facebook Lite, Messenger Lite, Google Go, Google Maps Go). Вони потребують менше місця, працюють швидше навіть за умови гіршого доступу до Інтернету.

Також варто встановити на смартфон додаток з мапами, які не потребують мережі. Наприклад, mapy.cz, чи увімкнути відповідну функцію на Google Maps. Зверніть увагу, що додатки не завантажують автоматично потрібні карти — ви маєте зробити це самостійно і заздалегідь.

Розгляньте можливість придбати запасний кнопковий телефон. Він може працювати довше, ніж смартфон, якщо використовувати його лише для розмов.

Офлайн месенджери: коли немає інтернету та мобільного зв’язку

За відсутності мобільного зв’язку внаслідок ушкоджень мережі чи довготривалої відсутності електрики ми радимо користуватись національним роумінгом. Цю послугу надають усі українські оператори. Як під’єднатись – читайте тут.  

А за одночасної недоступності інтернету або мобільної мережі вийти на зв’язок з рідними або сусідами можуть допомогти офлайн-месенджери. 

За даними Центру Національного спротиву такі застосунки мають певні ризики для мешканців населених пунктів, що тимчасово перебувають в окупації. Через це наявність на телефоні такого месенджера може викликати додаткові питання з боку окупантів і створити для людини небезпеку. 

В умовах війни цей варіант може бути допоміжним під час безпосередніх бойових дій чи вуличних акцій. 

Особливість використання офлайн месенджерів у тому, що вони працюють через Bluetooth, Wi-Fi тa мережу смартфонів з такими ж встановленими додатками. Радіус дії цих месенджерів приблизно 100 метрів.

Звертаємо вашу увагу, що скачування цих додатків в Україні ще не є масовим, тому державні органи поки не дали офіційних висновків щодо безпечності їх використання та не гарантують конфіденційності. 

Тож користуватись офлайн месенджерами радимо лише за крайньої потреби, коли це для вас  єдиний спосіб вийти на зв‘язок.

Якщо ви все ж вирішили встановити офлайн-месенджер, нагадуємо, що завантажувати додатки потрібно тільки з офіційних сайтів або магазинів –  AppStore та GooglePlay. 

Які офлайн месенджери існують? 

Автономний месенджер для спілкування Bridgefy
Доступність: безкоштовно
Де скачати? Лінк для IOS – тут, лінк для Android – тут

Як працює? Через Bluetooth-зв’язок і тільки для зв’язку з користувачами, які теж встановили цей додаток. 

Радіус дії: 100 метрів довкола вас. 

Доступні режими: 

  • Текстові повідомлення та передавання зображень між двома людьми чи групою (сусіди, родина). Адресату не обов’язково бути у вашій контактній книзі, але щоб написати йому, ви маєте ввести номер його телефону.

  • Режим трансляції – надсилання повідомлень всім знайомим і незнайомим користувачам, що запустили додаток і перебувають в радіусі до 100 метрів довкола вас (ця функція – спосіб поділитись інформацією в ході масштабних заходів, акцій протесту, тощо).

Безпека даних: усі повідомлення, відправлені між двома користувачами чи в групі, захищені. Щоб користуватися застосунком, вам не обов’язково мати обліковий запис у додатку чи ділитися своїм номером телефону. Однак перевірка номера телефону може прискорити виявлення потрібних вам користувачів.

Звернуть увагу, що функція “Трансляція” не захищає зміст ваших повідомлень і надсилає його всім, у кого є додаток Bridjefy у доступному довкола вас радіусі (100 м). 

Briar

Доступність: Безкоштовно, але тільки для Android
Де скачати? Лінк для Android – тут.
Як працює? Через Bluetooth або WiFi-зв’язок і тільки для зв’язку з користувачами, які теж встановили цей додаток.
Радіус дії: 10 м. довкола вас, однак якщо ви далі, застосунок “запам’ятає” повідомлення й надішле його користувачу, коли ви знов опинитеся в радіусі досяжності.

Доступні режими: 

  • текстовий чат з одним або кількома людьми через Bluetooth (у застосунку оберіть людину й натисніть «З’єднатися через Bluetooth» або створену вами точку доступу WiFi

  • тематичний форум (тестово)– синхронізоване спілкування  з людьми, у яких встановлений додаток і яким ви надсилаєте запрошення долучитись до форуму. Однак тільки після того, як вони приймають запрошення

  • блог: ви можете створити блог, публікації в якому буде видно всім користувачам, яких ви колись долучили до своїх контактів. Без доступу до мережі тим, хто в радіусі 10 м від вас, а також тим, чий гаджет підключений до мережі, незалежно від того, як далеко від вас вони перебувають.

Безпека даних: працює без перевірки номера телефону. Достатньо ввести своє ім’я (або вигаданий логін) і встановити пароль. За цим логіном вас шукатимуть інші користувачі.  

Застосунки-рації: Two Way: Walkie Talkie або Walkie Talkie Communication

Доступність: безкоштовно
Де скачати? Лінк  на завантаження Two Way: Walkie Talkie для IOS – тут, лінк для Android – тут, лінк на завантаження Walkie Talkie Communication для IOS – тут, лінк для Android – тут.
Як працюють? Як традиційна рація, без необхідності підключення до мережі. Ви можете обрати номер каналу чи місцезнаходження на карті в додатку й поговорити з тим, хто перебуває на тому ж каналі.
Радіус дії: 60-100 метрів довкола вас.

Доступні режими:  один режим голосового зв’язку. Просто натисніть кнопку “Talk” на головному екрані й почніть говорити. Відпустіть її – і ви почуєте, як говорять інші. Те ж саме має зробити ваш співрозмовник.

Безпека даних: не вимагає вводити номер телефону чи будь-які дані. Водночас відсутнє шифрування повідомлень і вас почують усі, хто перебуває на тому ж каналі, куди ви повідомляєте щось. 

До речі, рації – ще один спосіб мати зв’язок, коли немає мобільної мережі та інтернету. Як ними користуватись, читайте тут.

Як використовувати рації

В умовах відсутності мобільного зв’язку телефон може замінити рація. Комплект цих пристроїв у родині варто використати, щоб домовлятися одне з одним, коли потрібно буде самостійно переміститися в безпечне місце.

Сучасні рації прості у використанні, можуть мати вбудований FM-приймач. Радимо підготувати запасний акумулятор.

Не варто вмикати рацію на передачу сигналу на частотах поліції чи інших служб: це заважатиме їх роботі. 

Фото без опису

Зв’язок в окупації

Бути зі зв’язком на окупованих територіях  – часто питання не просто безпеки, а й виживання. Розповідаємо, як подбати, щоб у вас був мобільний зв’язок, інтернет та телебачення. 

Мобільний зв’язок і телефони

  1. Якщо український мобільний зв’язок не зник повністю, але мережа вашого оператора недоступна, спробуйте підключитися до інших українських мобільних операторів за допомогою національного роумінгу. Цю послугу надають усі українські оператори. Як під’єднатися, читайте тут.   
  2. За можливості не користуйтеся російськими SIM-картками. Якщо купувати SIM-карту все-таки доводиться, спробуйте отримати її без паспорта, щоб не передавайте окупантам своїх персональних даних.
  3. Російські спецслужби мають доступ до мереж російських операторів, тому користуватися зв’язком російських мобільних операторів треба максимально обережно. По телефону говоріть тільки про буденні нейтральні речі та уникайте тем, які можуть нашкодити вам і вашим близьким: не обговорюйте місць дислокації чи руху окупаційних військ, окупаційної влади тощо. Краще взагалі мінімізувати розмови з використанням мобільного зв’язку та користуватися месенджерами з відкритим кодом і наскрізним шифруванням передавання даних.
  4. Не зберігайте в телефоні небезпечної для вас інформації. Видаляйте з пам’яті пристрою весь контент, який може нашкодити вам у разі затримання окупантами: листування, фото, відео, завантажені файли. Ви можете зробити це вручну (не забудьте очистити кошик) або за допомогою програм, які безповоротно знищують файли. 

Ще один варіант – скинути систему телефона до заводських налаштувань. У такому разі з пристрою будуть видалені абсолютно всі дані та файли без можливості відновлення. Для цього:

Якщо у вас Android: зайдіть у Налаштування > оберіть Загальне керування > натисніть Скидання > натисніть Скинути до заводських налаштувань (назви меню можуть дещо відрізнятися залежно від моделі телефону).

Якщо у вас iOS: оберіть Параметри > Загальні > Перенести чи скинути iPhone > Стерти весь вміст і налаштування.

Та майте на увазі, що повністю порожній телефон також може викликати підозри в окупантів. 

  1. Прискіпливо оцініть, які з застосунків вашого телефона чи підписки в месенджерах та соцмережах можуть викликати підозру в окупантів і позбудьтеся їх.  
  2. Обов’язково використовуйте вбудовані засоби блокування телефону (пароль, графічний ключ, відбиток тощо), щоб ускладнити стороннім доступ до нього в разі втрати.
  3. Забороніть доступ до геолокації.
  4. Якщо є можливість, знайдіть старий працездатний телефон, який ви зможете віддати на вимогу окупантів.

Інтернет

  1. За можливості використовуйте VPN-сервіси (особливо, якщо ваш інтернет-провайдер підключений до російської мережі). VPN-сервіси дають можливість уникати відстеження, користуватися ресурсами, доступ до яких заборонено, відвідувати заблоковані сайти. Зараз окупанти блокують багато таких сервісів, тому потрібно шукати ті, які все ще працюють. Зважайте також на те, що наявність VPN-сервісів на пристрої може викликати підозру в окупантів.
  2. Якщо у вас український інтернет-провайдер, намагайтеся спілкуватися з усіма через Wi-Fi. Телефонуйте в месенджерах. Як їх безпечно налаштувати, читайте тут
  3. Використовуйте надійні паролі до всіх облікових записів (як це зробити, читайте тут), встановіть двофакторну аутентифікацію.
  4. Не зберігайте на комп’ютерах і ноутбуках та видаляйте з пам’яті всю інформацію, яка може нашкодити вам у разі затримання окупантами: листування, фото, відео, завантажені файли. Після видалення файлів не забудьте очистити кошик. 
  5. Не під’єднуйтеся до невідомих відкритих Wi-Fi-мереж або інших пристроїв, які «роздають» інтернет. 
  6. Якщо користуєтеся соцмережами, приберіть з налаштувань усю особисту інформацію (номер телефону, дату народження, місце проживання, місце роботи тощо). Не публікуйте на своїх сторінках контенту, який може викликати негатив в окупантів. Де можливо, залиште доступ до вашої сторінки тільки для тих, кому довіряєте. 

Радіо та телебачення

Від початку війни українське телебачення розкодоване на супутнику й безкоштовне. Сигнал можна зловити супутниковим чи вбудованим у телевізор приймачем.

Шукайте українські канали за такими параметрами:

Супутник Astra 4A (4.8°E). Частоти та поляризація 11766 H, 12130 V, 12437 V.

Супутник Amos 3 (4.0°W). Частоти та поляризація 11140 H, 11175 H.

Важливо! Деякі поради, залежно від умов та ситуації в окупованих населених пунктах, можуть не працювати. Враховуйте оперативну обстановку та піклуйтеся перш за все про власну безпеку.

Як захиститись від дезінформації

Дотримуйтесь наступних порад:

  • Поширюйте інформацію лише з перевірених джерел. Достовірна інформація від державних органів — на їхніх офіційних сторінках у соцмережах чи каналах Суспільного мовлення (UA:Перший, колишній УТ-1).

  • Не вірте повідомленням про припинення боротьби з боку української армії. Така інформація — типовий прийом для деморалізації населення. Ви маєте пам’ятати, що в разі ворожої агресії українські силовики неухильно чинитимуть опір.

  • Якщо перервався інтернет-зв’язок або сторінки державних органів недоступні, звертайтесь по інформацію до Суспільного мовлення: телеканал UA:Перший та UA:Українське радіо. Налаштуйте радіоприймач на частоту свого міста заздалегідь, дізнатись частоту мовлення можна на сайті nrcu.gov.ua/maps. Якщо маєте стаціонарну радіоточку, користуйтеся нею.

  • Не поширюйте інформацію про переміщення українських військВи можете нашкодити тим, хто захищає вас.

  • Не вірте повідомленням про умисні обстріли мирного населення, нібито вчинені українськими військовими. Таким чином агресор намагається підірвати вашу довіру до захисників.

  • Не діліться неперевіреною інформацією про перебіг бойових дій. Такі дані мають лише органи безпеки та оборони України. Інформація з будь-яких інших джерел чи приватних сторінок у соцмережах може не відповідати дійсності.

  • Перевіряйте патріотичні на вигляд, але сумнівні за змістом повідомлення та заклики. Агресор може прикриватись гаслами й українською символікою.

Яким джерелам інформації можна довіряти

Насамперед, орієнтуйтеся на повідомлення державних установ. Слідкуйте за інформацією від ДСНС, армії та уряду на сторінках їх сайтів чи соцмереж, а також у повідомленнях Суспільного мовлення.

Нижче ви знайдете перелік перевірених джерел. Зверніть увагу, що в соцмережах верифіковані (офіційно підтверджені) акаунти біля назви мають спеціальну позначку — синю галочку. Таким чином соцмережа підтверджує, що цю сторінку справді веде ця особа чи установа. В Україні ще не всі офіційні установи її отримали, тож беріть до уваги акаунти зі списку.

В липні Служба Безпеки України опублікувала список Telegram-каналів, які позиціонують себе як незалежні інформаційні канали, але роботу яких насправді координує Кремль. Серед них – «Резидент», «Легитимный», «Картель», «Сплетница» та інші. Повний список тут.

Суспільне мовлення:

Телеканал UA:Перший

Телеканал UA:Перший

UA: Радіо Промінь

UA: Радіо Промінь

UA: Українське радіо

UA: Українське радіо

Сайти державних служб:

Державна служба України з надзвичайних ситуацій

Державна служба України з надзвичайних ситуацій

Збройні Сили України

Збройні Сили України

Міністерство оборони України

Міністерство оборони України

Міністерство внутрішніх справ України

Міністерство внутрішніх справ України

Базові поради, щоб не стати жертвою інформаційних операцій ворога

Дезінформація – це фальшивий, маніпулятивний контент, створений навмисно, щоб зашкодити. Вона покликана створити брехливі сенси, залякати, ввести в оману та завдати удару.

Дезінформатори фальсифікують усе – новини, книжки, документи, твори мистецтва та навіть публічні події. Російські пропагандисти постійно вигадують та перекручують інформацію про події. Організовують підставні заходи, щоб легалізувати свої злочини та використати їх у публічному просторі проти України.

Щоб вберегти себе від дезінформації важливо дотримуватися низки простих правил та розрізняти інформаційні атаки.

Як виявити фейк? 

Вимкніть «режим автопілота» у споживанні інформації та запитайте себе:

  • Чому я бачу цю інформацію?

  • Яке джерело поширило цю інформацію (сторінка соцмереж, медіа чи підозрілий сайт)?

  • Хто автор повідомлення (офіційна особа, журналіст чи анонімний дописувач)?

Зверніть увагу на:

  • Наявність посилань на джерела інформації.

  • Подання фактів, оцінок і коментарів, узагальнення.

  • Фото чи відео, використані на підтвердження інформації.

  • Коментаторів, залучених експертів.

Ознаки маніпулятивної інформації:

  • Емоційно забарвлена подача – “неймовірна” чи “шокуюча” інформація.

  • Відсутнє першоджерело.

  • Підозрілий акаунт, який поширює інформацію.

Дезінформатори також часто використовують фейкові фотографії. Як їх перевірити?

  • Відкрийте браузер Google Chrome. Натисніть правою кнопкою миші на фото, яке хочете перевірити та виберіть опцію: “шукати зображення в Google”.

  • Якщо у вас інший браузер, тоді відкрийте Google. Перейдіть у розділ: “пошук за зображенням”. Скопіюйте посилання на зображення і вставте його в рядок пошуку.

Таким чином ви зможете перевірити, чи зображення не крадене, де воно з’явилось вперше та яку ситуацію ілюструє насправді.

На що звернути увагу, коли знайшли першоджерело фотографії?

  • Дати публікацій: однакові чи різні?

  • Місце публікації: хто опублікував це фото? Чи можна довіряти цьому джерелу?

  • Чи відповідає назва та зміст статті фотографії?

  • Чи є відмінності між оригіналом, який ви знайшли, та фото, яке ви хотіли перевірити? Наприклад, фото обрізане, додані або змінені елементи.

  • В якій країні зроблено фото? Про яку країну йдеться в посиланні?

Джерела інформації

Важливо! Читати інформацію слід лише на офіційних ресурсах – сайти або канали міністерств та інших органів державної влади, а також на платформах Суспільного мовника.

Інформація, отримана на неофіційних каналах та сторінках у соціальних мережах, може бути неправдивою. Наприклад, У 2021 році СБУ викрила мережу зловмисних телеграм-каналів, пов’язаних з російськими спецслужбами. Прикриваючись форматом “інсайдерська інформація” вони транслювали ворожі заклики та фейки. Серед них («Резидент», «Легитимный», «Картель», «Сплетница» та інші). У лютому 2022 року Центр протидії дезінформації публікував розширений список таких каналів.

Також в інформаційному просторі існує багато сайтів-сміттярок, які зароблять на дискредитаційних повідомленнях. Проте часто користувачі вірять сумнівним джерелам інформації, адже інформацію там подають емоційно, так щоб одразу налякати, шокувати чи обурити і вимкнути здатність до холодного аналізу.

Ознаки сайту-сміттярки:

  • Імітує сайт реального ЗМІ (bbc-cnn, ua24ua, informator.su тощо).

  • Немає інформації про редакцію сайту (рубрики «Про нас», «Редакція»).

  • Контент підозріло однотипний.

Дотримуйтеся 5 простих кроків медіаграмотності:

  • Свідомо формуйте свій інформаційний простір.

  • Протидійте цифровій залежності та вимкніть режим “автопілота”.

  • Опануйте думки та емоції.

  • Перевіряйте отриману інформацію в різних джерелах.

  • Перевіряйте інформацію, яку маєте намір поширити.

Фото без опису

Не ловить мобільний? Як автоматично підключитись до іншого оператора. Національний роумінг

Vodafone, Київстар, lifecell запускають тестування національного роумінгу в Україні. Якщо мережа вашого оператора недоступна, тепер можна переключатися на мережу інших.

Як це зробити (всі пункти обов’язкові):

  • Відключити автовибір мережі (на Android: Налаштування – Мобільна мережа (чи Підключення) – Оператор, на iOS: Параметри – Стільникові дані – Вибір мережі)

  • Знайти й вибрати доступну мережу: Vodafone UA, UA-KYIVSTAR чи LIFECELL

  • Якщо зареєструватися не вдалось, спробувати ще раз або вибрати іншу мережу

  • Перевірити можливість вихідного дзвінка, SMS

Важливо: раз на день намагайтеся повернутись до мережі свого оператора. Бо підключення національного роумінгу навантажує мережі і може впливати на якість роботи деяких послуг.

Як економити заряд телефона

Щоб економити заряд телефона в умовах відсутності електроенергії, дотримуйтесь цих порад від Держспецзв’язку. Вони допоможуть залишатись на звʼязку максимально довго.

  • Заряджайте телефон за кожної можливості й постійно тримайте зарядженими павербанки.

  • Увімкніть режим енергозбереження. Ярлик із цією функцією розташований на панелі швидких налаштувань, а також у налаштуваннях (“Батарея –  Живлення” тощо).

  • Якомога рідше вмикайте екран та встановіть енергоефективні налаштування екрану. Для цього:

    • увімкніть стандартну плавність дисплею замість високої, якщо в смартфоні є відповідне налаштування
    • вимкніть автообертання екрану
    • поставте яскравість екрану на мінімум
    • встановіть енергоефективні «шпалери»: чорний фон для OLED/AMOLED-дисплея, світлий – для IPS (тип екрана вашої моделі телефону можна знайти на сайті виробника).
  • Видаліть не критичні для вас додатки, які активно використовують батарею, або додаткові акаунти в цих застосунках. Дізнатися рівень енергоспоживання додатків можна, перейшовши в Налаштування → Батарея (або Акумулятор) → Використання батареї (або використання Акумулятора).

  • Вимкніть автозавантаження, автооновлення та синхронізацію застосунків, особливо якщо у вас підключено кілька акаунтів (в режимі енергозбереження ця функція має працювати автоматично):

     Android → налаштування → акаунти та синхронізація,

     iOS → налаштування → App Store → Оновлення програм.

  • Обмежте кількість додатків у «несплячому» (фоновому)  режимі, залиште тільки ті, від яких залежить ваше життя: месенджер, дзвінки, застосунок «Повітряна тривога»

    Android → ліва сенсорна клавіша → змахніть непотрібні додатки,

    iOS → проведіть пальцем угору від нижнього краю екрану, доки не з’явиться Перемикач програм, або двічі натиснувши на кнопку «Початок» → змахніть угору екран попереднього перегляду програми, щоб закрити її.

  • Вимкніть розпізнавання голосових команд

    Android → Google Now → налаштування → Голосовий пошук → Розпізнавання «О’кей, Google»,

    iOS → налаштування → Siri та пошук або Siri та диктування.

  • Зменшіть режим очікування екрану до мінімуму

    Android → Панель швидких налаштувань або Налаштування → Екран

    iOS → Налаштування – Загальні або Налаштування -> Екран та яскравість

  • Вимкніть вібрацію

  • Вимкніть зайві комунікації: GPS, Bluetooth.

  • Відмовтесь від перегляду відео та ігор на смартфоні.

Якщо ситуація з живленням критична (немає світла й невідомо, коли буде) 

  • Увімкніть режим “екстрена економія енергії”, якщо такий є у вашому смартфоні.

  • Переведіть смартфон у режим польоту, якщо є альтернативний звʼязок.

  • Користуйтесь одним смартфоном на родину по черзі.

  • Домовтесь із близькими про час виходу на зв’язок або про час і місце зустрічей, якщо не вийде відновити зв’язок. Порадьте людям поруч зробити те саме.

  • Випишіть на папір усі важливі номери телефонів на випадок, якщо батарея сяде.

Важлива інформація для ЗМІ, блогерів та всіх громадян, які фотографують або пишуть про війну та армію

Що категорично заборонено висвітлювати ЗМІ у воєнний час:

  • найменування частин та підрозділів, а також їх розташування

  • кількість військових у частинах та підрозділах

  • кількість озброєння та техніки, їх стан і місце зберігання

  • умовні позначки обʼєктів

Будь-яку інформацію про:

  • операції, які проводять або планують

  • систему охорони та оборони військових частин

  • наявний захист військового такий як: озброєння та техніка (крім видимих або очевидно виражених)

  • порядок залучення сил (військових) та засобів (озброєння)

  • збір розвідувальних даних

  • переміщення та розгортання військ (найменування, кількість, маршрути)

  • військові частини та їх тактику, методи дій

  • унікальні операції та спосіб їх виконання

  • ефективність радіоелектронної боротьби противника

  • відкладені або скасовані операції

  • зниклий або збитий літак, корабель та операції з пошуку і порятунку

  • плани щодо безпеки наших військ (дезінформація, маскування, протидія)

  • інформаційно-психологічні операції, які проводять або планують

  • пропаганду або виправдання широкомасштабної збройної агресії росії проти України.

Не публікуйте у соцмережах: 

  • наслідки влучань ворожих ракет чи снарядів або моменти їх прольотів у небі. Так ви допоможете ворогу коригувати вогонь.

  • час та місце «прильотів» ( ні в публікаціях, ні в коментарях).

  • дані про роботу українського ППО.

  • фото, де видно номери, особливі позначки й відмітки на знищеній або збитій ворожій техніці.

  • неперевірену інформацію про потерпілих чи загиблих.